Svar: Mere vedr. mos, MME og søvn

26. december 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad - tak :)

Jeg hører ret ofte om børn som får kvalme og nærmest opkastningsfornemmelse af kartoffelmos, og selvom dette ofte anbefales som basis til andre grøntsager, når man begynder med skemad, så er det altså ikke alle børn, som i starten bryder sig om dette. Derfor kan du forsøge med ren mos af f.eks. gulerod, blomkål eller squash og se om han bedre vil kunne kapere dette.

Det kan også være en god idé at forsøge sig med lidt forskellige konsistenser af kartoffelmos. Du skal være opmærksom på at kartoffelmos godt kan blive klæg og sej, hvis du blender den med en stavblender, så du kan i stedet prøve at piske den og se om han så kan spise den.

Der bør tilsættes fedtstof og mme til den hjemmelavede mos, og du kan variere mellem forskellige typer fedtstof for at se om han bedre kan lide noget end noget andet. Lidt smørsovs/smeltet smør hen over kan også nogle gange få det til at glide lettere ned...

Du kan også forsøge med "sweet potatoes", for at se om han måske bedre kan lide den lidt søde smag...

Du kan forsøge at give ham middagsretter fra glas, som du køber og som er beregnet til børn fra 4 mdr. De er ofte meget milde i både smag og konsistens, og det kan for nogle børn være en god start.

Du kan også forsøge med ris- eller majsgrød som en basis og så tilsætte forskellige grøntsager som gulerod, ærter, blomkål, broccoli, squash osv. til grøden og gradvist lade det udgøre mere og mere. Så han på den måde stille og roligt vænnes til ny smag og konsistens.

Det kan også være et forsøg værd at tilbyde grøntsagsmos til frokost og grød til aften, for at se om han er mere oplagt til at spise det om dagen....

Med hensyn til hans indtag af mælk, så lyder det helt okay, hvis du kan få ham til at drikke ca 700-800 ml, og han derudover tilbydes vand af kop. Men vi kan godt være enige om at 450 ml bliver for lidt til at dække hans væskebehov, hvis han vejer 8 kg...

Du skal være opmærksom på mængden af grød og mos. Det ...

Annonce

... er bedre, at han spiser ½-¾ dl. skemad, drikker vand af kop og så 1-2 timer senere tager imod sin flaske, end at han spiser 1-1.5 dl. skemad, og han så afviser flasken eller ikke drikker nok. Det er også godt at være opmærksom på, at skemaden gives, når han vågner - og flasken som en fast del af hans putteritual. På den måde kommer der naturligt til at gå nogle timer imellem netop skemaden og flasken og også nogle timer imellem hver flaske. Hvis han tilbydes flaske for tit, vil han godt kunne blive træt af den og føle sig presset.

Han bør stadig få 6 flasker i døgnet, og det er helt okay, hvis den ene flaske ligger midt nat, når han ikke er ældre. Eller at han f.eks. får flaske kl 20, 01 og 06... Børn der får flaske har ofte en sådan rytme, og drømmeflasken fungerer ikke for alle i denne alder. Så måske vil det være bedre for dig og din søvn, at du kan gå tidligere i seng og så give ham flaske, når han vågner først på natten og derefter så gå i seng og sove videre... så du ikke får din søvn afbrudt både kl 23, 01, 03 osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt, at du tilbyder ham den flaske om natten, så længe han ikke drikker særlig meget om dagen og tydeligt søger den. Den er vigtig for, at hans væskeindtag opretholdes, men derfor er det også godt, hvis I kan finde en rytme omkring den, som kan fungere for jer begge :)

Det er korrekt, at han også sagtens kan blive træt af smagen af modermælkserstatning og derfor have behov for en ny smag. Derfor kan det godt hjælpe nogle gange at variere lidt mellem de forskellige produkter, så han oplever at mælken smager forskelligt og derfor er mere interessant. Det er dyrere med erstatning på brik, men det kan også forsøges. Denne erstatning er UHT varmebehandlet og det kan gøre at den virker lidt sødere i smagen, hvilket nogle børn rigtig godt kan lide. Det giver dig også mulighed for at købe lidt forskellige produkter og afprøve om han bedre kan lide noget end noget andet, uden at du ender med at skulle smide en masse ud...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og rigtig glædelig jul til jeres familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.